Lördag - Brand!!!

Oj oj oj.. Var ska man börja. Har inte varit en rolig natt kan jag säga.

Strax före 23 tiden märker jag att det börja lukta brandrök i lägenhetn men tänker att de kanske bara är nån som eldar ute eller nått. Men det ger sig inte och jag ligger i söngen och oroar mig att det ska ha börjat brinna i lägenheten. Drar ut kpontakter men sen lyser jag med mobilen och ser att det är tjockt med rök i hela lägenheten. Och brandvarnaren hade inte ens börjat tjuta.

Robin får springa upp o på med kläder för o kolla ut i trapphuset om det är rök. Där ute var det fullt med rök o han smäller igen dörren. Jga slänger på mig kläder medan Robin samlar ihop skor, jackor och min dator. Sen springer vi till fönstret och öppnar till vid gavel för att få nån luft. Robin larmar 112 och jag har panik, gråter o tror att jag ska dö!! Sa nästan hela tiden "Varför kommer de inte? varför kommer de inte?". hör inga sirener, men så ser jag blinkande blå ljus komma och sen kommer typ 6-7 brandbilar 2 ambulanser o 2 polisbilar.

Vi står och vinkar och kriker ut genom fönstret för att de snabbt ska upptäcka oss och de frågar om det är i vår lägenhet det brinner, -"neeej på vinden" skriker jag och sen ser jag hur brandmannen går till stegbilen och firar upp korgen. Sen ska vi då gå på och det är inte så kul att gå ut genom fönstret från 4:e våningen. Vet att jag säger att jag är livrädd men kliver endå ut och klättrar på korgen. Sen kommer Robin på.

Blir tillsagd att stå och hålla i mig men sätter mig ner. Ser hur mycker rök som väller ut ur huset. Väl nere kommer ambulans personal fram och en tar mig med sig och den andra tar Robin. jag känner hur jag börjar känna mig konstig (får den stora chocken) och får ligga på deras bår. de tar lite prover och kollar hur jag andas. Berättar att jag har svårt att andas och får syrgas.

Sen bestäms det att jag får åka till sjukhuset i ambulans och Robin får följa med i fram. Väl framme läggs jag i en säng och undersöks. När vi går förbi nåra sköterskor frågar dom om det brinner, så jag måste ha luktat fruktansvärt starkt, även Robin. Får veta att jag ska stanna kvar under natten iaf, och jag o Robin får ett rum.

PÅ morgonen idag får vi frukost och jag får en sista koll. Men allt ser bra ut som tur är och vi får åka "hem".
Blir dock tillsagda att komma in akut om vi skulle känna nått konstigt igen..

Blev hämtade av Robinsföräldrar vid 11.30 och åker upp till min lägenhet spom saneras. Hämtar lite saker och tar 2 kort på eländet utanför. Mår sjukt dåligt att vara tillbaka där o känna den hemska lukten. Får iaf med lite saker o sen pratar vi med den som representerade husägarna. han säger att jag typ kan bo där (!!), GLÖM DET ! tänkte jag.

Åkte hem till Robinsfamiljs hus och började kolla de grejer ja hade. Allt stank h-vete och jag fick tvätta lite saker. Dock verkar det inte hjälpa och t.ex. Min mobil, plattång och hårborste stinker som jag vet inte vad.

Just nu har jag ingen aning om hur det kommer bli med allt och det är jobbigt att bara tänka på eländet.. Är så fruktansvärt glad att vi inte hann somna igår och att vi båda lever och är oskadda!!

NU ikväll har de vart lugnt. Såg en jönssonligan film med Robinssyster.. Orkar inte skriva mer men nu har ni iaf berättelsen om vad som hänt...



Artikel från borastidning.se, finns mer att läsa där. '


Från sverigesradio.se och svt.se..




Kommentarer
Postat av: Emma

Usch så jäkla hemskt! Jag hoppas att allt löser sig och det är bara så underbart att ni är oskadda! Puss <3

Postat av: Nettan

Så glad att ni klarade er oskadda! Jobbigt med minnena, om det blir jobbigt, så gå och prata med en psykolog eller liknande!! Kram

2010-04-18 @ 10:16:55
URL: http://www.jeli81.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback